אז מה עושים?
לפניכם 12 טיפים ליציאה מתקיעות,
אל המטרה הרצויה לכם.
ההגדרה המילונית לתקיעות היא "יושב בקביעות, שקוע"
(מילון אבן שושן),
"הצבת דבר במקום כך שלא יוכל לזוז" (המילוג). 


אלו מאיתנו שחוו או חווים תקיעות
וודאי מתחברים לתחושה הזו,

התחושה של הדריכה במקום בלי יכולת לצאת ולזוז לכיוון הרצוי.

לצאת מתקיעות


טיפ מס' 1 - קרבנות או אחריות 

לעיתים אנו יכולים לחוש מירמור וכעס על המציאות בחיינו, ומכאן הדרך לחיפוש אשמים ולהרגשת קורבנות היא קצרה. היציאה מהתקיעות היא ההכרה שאנו מקבלים את המציאות כפי שהיא ומפנים את המאמצים שלנו לשאלות כגון: מה אני יכול לעשות בתוך המציאות הזו? איזה דבר טוב קיים בתוך המציאות שלי? איך אני יכול לנצל את המציאות הקיימת כדי לצמוח? איזו הזדמנות המציאות הקיימת מעניקה לי?  

אז מה המציאות שלך מזמנת לך?
איזו דבר טוב קיים לך במציאות הקיימת שתצמיח אותך למקום אחר, מרגש, גבוה יותר?
מה הבחירה שלך? קורבנות או אחריות?

טיפ מס' 2 - חופש מהמחשבות 

 

לפעמים כדאי לקחת הפסקה מהחשיבה על המצב, כדי שנוכל לחזור רעננים ולהסתכל על המציאות מנקודת מבט אחרת. 
פעילות גופנית, טיול או מפגש עם חברים, כל פעילות שמחזירה אותנו עם אנרגיה חיובית, תאפשר לנו נקודת מבט אחרת על המצב.

 

מה מטעין אותך באנרגיה? מה החופש שלך?

טיפ מס' 3 - תרומתו של סימן השאלה

לעיתים קרובות אנו חושבים וחיים בסימן קריאה. המציאות שלנו מתקבלת על ידינו כעובדה שאינה ניתנת לשינוי, המטרה שלנו אינה נראית ברת השגה, ואמונות מגבילות שונות אינן מאפשרות לנו לראות שיש אפשרות נוספת או שביכולתנו להצליח ולהגיע למטרה.

כשאנו שמים סימן שאלה בסוף המשפט, אנו מאפשרים לעצמנו לחשוב על אפשרות אחרות.

אני חייבת לעבוד בעבודה זו? הזוגיות הזו עלתה על שרטון? הבוס שלי לא מפרגן לי? זו האפשרות היחידה בשבילי?

היכן בחיים שלכם אתם שמים את סימן השאלה? מה משתנה כשהמשפט הופך מעובדה לשאלה? אילו הזדמנויות מצטיירות בפניכם כעת?

טיפ מס' 4 -
כוחה של מטרה שמוגדרת נכון 

רובנו נצליח בקלות לומר מהי המציאות שאינה רצויה בחיינו, אך רק הגדרת המטרה והמצב הרצוי, הם שיסמנו את הדרך שלנו וירתמו את תת המודע להשיגם. לפיכך נקדיש זמן להגדרה מדויקת של המטרה הרצויה, מתי, איך, כמה... כשנקפיד שהמטרה היא ספציפית, מדידה באופן שנוכל לזהות כשנשיג אותה, תחומה בזמן ומנוסחת בלשון חיובית ללא מילות שלילה.

דוגמא למטרה- אני רוצה להיכנס לכושר תוך שלושה חודשים. לרוץ 3 פעמים בשבוע 8 קילומטר, להתאמן בחדר כושר פעם בשבוע, ולאכול רק בשעות הארוחה (שהן 8:00, 12:00, 16:00, 19:00).

אז מה המטרה שלך?

טיפ מס' 5 - קדימה צעד 

לאחר שהגדרנו מטרה אנו נתכנן את הדרך להשגתה, ונחלק אותה לצעדים קטנים (יעדים קטנים). בדיוק כפי שאדם החוצה נהר, מקפץ מסלע לסלע עד שמגיע לגדה השניה, כך אנו נקפוץ ממשימה למשימה, מצעד לצעד, עד להשגת המטרה. 

היעדים צריכים להיות בקצב וביכולת שלנו. וכשאנו מסיימים להגדיר את היעדים, נעשה את הצעד הראשון ליעד הראשון, ונגדיר היכן ומתי נעשה את הצעדים הבאים.

אז מה הצעד הראשון שלך בדרך למטרה? 
מתי את/ה עושה אותו? 
מי יכול לסייע בעשיית צעד זה?

טיפ מס' 6 - דימיון יוצר מציאות 

כשיש לנו מטרה. נדמיין את עצמנו לאחר שהשגנו את המטרה, נרגיש את עוצמת הרגשות שנחווה כשנשיג את המטרה, וננשום לתוך השמחה בהשגת המטרה.
בכך אנו מרוויחים שני דברים.
א. כשאנו מדמיינים את עצמנו לאחר השגת המטרה- אנו מבינים שהשגתה אפשרית ואנו מבהירים לתת המודע מה בדיוק אנחנו רוצים
ב. אם אנו חווים התנגדויות או אי אימון בעת הדימיון, נבין שככל הנראה יש לנו פחדים או אמונות מגבילות שמונעות מאיתנו מלהשיג את המטרה, וזה הזמן לטפל בהם.

אז קדימה, קחו כוס קפה, שבו בכסא נוח, עיצמו את העיניים, ודמיינו איך יהיה לאחר השגת המטרה שלכם.
מה תרגישו? מה תוכלו לעשות? איך ישתנו החיים שלכם בעקבות השגת המטרה?
קחו נשימה והתענגו על התחושה הנפלאה של השגת המטרה

טיפ מס' 7 - אומץ, אומץ ושוב פעם אומץ

פעמים רבות פחדים שונים הם אלה שמשאירים אותנו במצב התקוע. 
אם לא נפחד מהפחד, אלא נקשיב לו כשהוא מתעורר וניתן לו מקום, נכבד אותו ונבין מה הוא בא לומר לנו, או אז גם נמצא את הדרך הנכונה להתמודד איתו ולקבל את האומץ לצעוד קדימה.

אז מה הפחד שלך?
מה משאיר אותך במקום התקוע?
מה את/ה חושש שיקרה אם תעשה את השינוי?
איך אפשר לחבק את הפחד, מה אפשר ללמוד ממנו...?

טיפ מס' 8 - כש"אם" הופך ל"איך" 

פעמים רבות אנו יודעים מה אנחנו צריכים ורוצים לעשות, אך אנו חוששים לעשות זאת כי: קשה לנו להתעמת עם הבוס / אנו לא מאמינים שיקשיבו לנו / אנו חוששים לקבל תשובה שלילית... 

כשאנו הופכים את שאלת "האם" ל- "איך": איך אני יכול לשוחח עם הבוס ולהגיד את שאני רוצה לומר / איך אול לשוחח באופן שיקשיבו לי / איך אוכל לבטא את עצמי באופן שיבינו ויכבדו אותי / איך אני יכול להשיג את מה שאני רוצה להשיג...

או אז אנו מוצאים את הדרך הנכונה לנו לעשות זאת, ומאפשרים לעצמנו לעשות את הפעולה הרצויה בדרך המתאימה לנו.
 

מה הדבר שאת/ה נמנע/ת מלעשות?
מה תוכל/י לעשות, שיאפשר לך לעשות זאת, בדרך שלך?

טיפ מס' 9 - פעולה שונה 

אלברט איינשטיין אמר ש"ההגדרה לאי שפיות היא לעשות את אותו הדבר שוב ושוב, ולצפות לתוצאות שונות". 

בחנו את עצמכם, 
מה את/ה עושה על מנת להשיג את המטרה שלך? 
האם זה עובד לך? 
מה אפשר לעשות אחרת?
מה עוד אפשר לעשות?
מי יכול לתת לך רעיון לדרך/פעולה נוספת בדרך למטרה?
חישבו על מישהו אחר שאתם מכירים, מישהו יצירתי או שחושב אחרת מכם, מה הוא היה עושה לו היה במצבכם?

טיפ מס' 10 - לחשוב מחוץ לקופסא 

במהלך החיים רובינו אימצנו אמונות מסוימות על היכולות שלנו ועל מה אפשר לעשות ומה אי אפשר.
אחת הדרכים ליציאה מתקיעות היא לחשוב שונה מאשר אנו רגילים לחשוב. אפשר לערוך רשימה של כמה שיותר רעיונות "מופרכים" הקשורים בהשגת המטרה שלנו או בדרך היציאה מהתקיעות הספציפית שלנו, רעיונות שבמבט ראשון נראים לנו בלתי מציאותיים בעליל. כשנסיים נקרא את הרשימה מתוך נקודת מבט של - "איך אפשר לבצע רעיונות אלו". 

או כמו שאמר וולט דיסני, שהיה אלוף הגשמת רעיונות מופרכים: "כיף לעשות את הבלתי אפשרי".

אז מה הרעיון המופרך/מציאותי שלך?

טיפ מס' 11 - פרגון עצמי

הנטיה של רובנו, היא לבקר את עצמנו או לכעוס על עצמנו, על ההתנהלות שלנו, אופן השיח שלנו, ההספקים שלנו.... 
בואו נאזן את המחשבות שלנו עם פרגון עצמי. נפרגן לעצמנו על הרצון לעשיה, על כל צעד קטן שאנו עושים, על כל שינוי שאנו חווים, על כל דבר טוב שיש לנו בחיים... 
פרגון מעניק לנו תחושה טובה ומדרבן אותנו להמשיך הלאה, ובכך מסייע לנו להתקרב למטרה.

על מה תפרגנ/י לעצמך היום?

טיפ מס' 12 - גלגל הצלה 

בדרך ליציאה מתקיעות, רצוי ומומלץ להיעזר באנשים שונים (חבר/הורה/בן זוג), בקבוצות תמיכה/התייעצות (בפייסבוק/בפורמים שונים) או אף באנשי מקצוע (מאמנים/יועצים/מטפלים).
אנחנו לא צריכים להמציא את הגלגל. עצם העובדה שזיהינו את המציאות שבחיינו כתקועה ואנו רוצים לפעול לשינויה, היא ראויה להערכה. כשאנו נעזרים באחרים, אנו מקצרים לנו את הדרך להצלחה, ובשניים תמיד קל יותר, ובחיים מותר ורצוי להיעזר בגלגלי הצלה

חווה תקיעות? 
מזמינה אותך לתהליך אימון אישי ליציאה מתקיעות ולהשגת מטרותיך.