לעצור את הדחיינות

מוצא/ת את עצמך דוחה משימות?

ישנן מספר שיטות להתמודדות עם דחיינות. להלן שיטה אחת. 

חשוב/י על דבר שהנך דוחה, הצטייד/י בדף ונייר וענה/י על השאלות הבאות:
א. מדוע הינך דוחה את המשימה?
ב. מה במשימה גורם לך לדחות אותה?
ג. מה הרווח שלך מדחיית המשימה?
ד. מה ההפסד שלך מדחיית המשימה?
ה. מה הרווח שלך מביצוע המשימה?

בואו ניקח דוגמא של אדם הדוחה תיקון ברז דולף באמבטיה:
א. הוא דוחה את המשימה כי הוא לא יודע לתקן ברזים וזאת נראית לו משימה קשה מדי שאינה דחופה. היא יכולה להמתין למחר או אף לשבוע הבא. 
ב. אי ההכרות עם המשימה ופחד מאי הצלחה גורם לו לדחות את המשימה. 
ג. הרווח מהדחיה: זמן לשתות קפה ולראות טלוויזיה, הימנעות מהתמודדות. 
ד. ההפסד: אכזבה עצמית מאי עשיית המשימה, אישתו כועסת שלא תיקן את הברז, לא נעים לארח אורחים כשהברז דולף....
ה. הרווח מביצוע המשימה: תחושת הצלחה, מרגיש שיכול להתמודד עם דברים שחשב אותם לקשים, אשתו מאושרת, הוא מהווה דוגמא חיובית לילדים שלו, אפשר לארח את חמותו בלי להתבייש....

שיטה זו מתבססת על ההנחה שאנו מונעים על ידי שני גורמים: הימנעות מכאב ומשיכה לעונג.

לפי השיטה, אדם דחיין ממוקד בכאב של עשיית המשימה ובהנאה של הדחייה. אם הוא יהפוך את החשיבה. ויתמקד בכאב של הדחייה ובעונג ובסיפוק של הביצוע יהיה לו קל יותר לקיים את המשימה. 

לפני המשימה: אם האדם יתמקד בתחושת השמחה והצמיחה שירגיש לאחר תיקון הברז, יהיה לו קל לבצע את המשימה. 

אז מה עכשיו?

בפעם הבאה שאתם מוצאים את עצמכם דוחים דברים. עיצרו רגע. זהו את נקודות העונג והכאב, היפכו אותן, התמקדו בכאב הדחייה ובעונג ההצלחה, ובצעו את המשימה. 

בהצלחה. 

לקריאת המאמר "איך מתמודדים עם דחיינות" - לחץ כאןס
ט
לקריאת המאמר "לצאת מהפאסיביות" - לחץ כאן